top of page
2020-03-11_10-31-23.jpg

Produktutvikling er gøy! Hvordan henger alt sammen, hvilken funksjon skal produktet tjene og hva er det brukerne ønsker? Golden Motor har i sin produktutvikling fokusert på "hard core" ingeniørskap. Hvordan lage den mest optimale motoren og kontrolleren. Hva slags batteriteknologi m.m. Resultatet ble en meget effekt og kompakt pakke.

​

Utfordring har ligget i tilgang til ressurser som kan konstruere produkter tilpasset det nordiske markedet. Vi har et annet klima og andre preferanser. Kina er kommet langt på mange områder og vi har aldri vært redde for å ta inn et kinesisk produkt. Kina er stort og det er gode og dårlige produsenter. Golden Motors er en av de bedre, men vi var ikke fornøyd med produktet utifra estetiske hensyn og vi så klare forbedringspotensialer.

​

Vi innledet derfor et samarbeid med Bård Eker og Eker Design. Produktet ble etter vår langtidstest sommeren 2019 tatt fra hverandre bit for bit. Hva kan gjøres bedre, er det riktig materialvalg, fungerer connectorer og hvordan vil produktet overleve mange år i norsk sjøvann? Ut fra denne analysen og egne erfaringer etablerte vi en liste med forbedringer som vi sammen med Golden Motor implementert i produksjonen. Vi er nå trygge på produktets funksjonalitet og driftssikkerhet. Under finner du eksempler på hvordan vi jobbet med Eker Design.

​

Dismantle 2.png
Fokus 1 - Driftsikkerhet i norske farevann!
Dismantle 2.png
MOTORUTVIKLING
Fokus 2 - Funksjon og estetikk!

Eker Design kjører opp til 70 designprosjekter i året. De spenner seg fra produkter helt fra konsept til produksjon. I tillegg til å sikre kvalitet og driftssikkerhet etter den omfattende "tear down"-analysen ønsket vi å tegne et produkt som vi selv ville ønske å kjøpe.

​

Vi ønsket et enkelt og estetisk design. Eker Design gjennomførte en konspetfase der vi analyserte og forkastet mange modeller, men endte til slutt opp med to versjoner. Konseptet med en sentrert "throttle"-arm og nedsenket toppdeksel ble valgt.

concept 1 vs 2.png

Trykkskjerm inspirert av Tesla på arm ble forkastet for en enklere og mer driftssikker bryter.

​

Vi jobbet videre med ergonomi. For oss var det viktig å få et enkelt design og et design som lett kan løftes og bæres rundt. Vi kortet derfor ned armen og flyttet hele motorhuset nærmere fører. Dette sikrer et mer kompakt utseende og en mye enklere forflytting av motoren fra f.eks gummibåt opp til pushpit på en motorseiler

Alt er naturligvis konstruert i 3D. Her viser vi en overlay mellom original konstruksjon fra Golden Motor og Impulse-versjonen av motoren.

 

Ergonomi, enkelhet og funksjon

 

Hele armen er nå designet i helstøpt aluminium. Armen er sentrert, og vippbar. Antall deler er redusert for kost optimalisering og driftssikkerhet. Lokket på armen er sprøytestøpt i en del - enkelt og driftssikkert.

3.jpg

Vi har lagt betydelig innsats i husets design. I tillegg til å se bra ut, må det naturligvis fungere. Termiske analyser er gjennomført, flow-analyser for produksjon vennlighet og prototyper i 3D print og fullmaskinerte deler er laget for å sikre at funksjon, performance og produksjons vennlighet er i varetatt. Hele huset støpes nå i en aluminiumsdel og en plastdel - og det fungerer!

​

Vi er utrolig stolte av resultatet, og kan påstå at dette er den beste påhengeren i sin prisklasse du kan kjøpe, uansett drivstoff!

2020-04-14_09-40-21.jpg
1.jpg
termikk 2.png
termikk 2.png

Uten protyper og test - intet topprodukt. Under ser du bilder fra 3D-printing og maskiner for verktøy er igangsatt.

20200324_152609.jpg
20200324_152546.jpg
20200324_152716.jpg
20200324_152743.jpg
BATTERIUTVIKLING

Etter mange års erfaring med batterier fra bilbransjen vet vi å være skeptisk. Det er ingen grunn til å tro alt du leser! Alle snakker om lang levetid - hva betyr det? Det få snakker om er lagringstid på batteriene, kombinert med spenning og temperatur. Hvor mange utladninger tåler de? Batterier er vanskelig og krevende, men mest av alt et stort kompromiss. vi har jobbet med alle disse parameterne for å ta frem det optimale batteri systemet til denne applikasjonen.

​

Vi ønsket et lett batteri tilpasset joller og gummibåter, men kanskje noe til hytta og campingvognen på sikt. Mobilitet, enkel i bruk og med lav vekt. Konseptskisser ble også her tatt frem med Eker Design. PT er vi fremdeles i sluttutviklingen av batteri løsningen og tekniske data er preliminære. Vi mener dog vi har lykkes å ta frem et batteri som inneholder mye energi (3 kwh) og veier under 15 kg. Dette er industriledende og noe vi har fått til takket være god kjennskap til batteriprodusentene i Asia og Europa. Videre er et tett samarbeid med flere av Norske batteri-integratorer til elektriske ferger hjulpet oss. Vår produksjonspartner har kanskje markedets beste celler.  Dette er en NMC kjemi (Nikkel Mangan Kobolt) , tilsvarende det du finner i de beste elbilene. Kombinert med god mekanisk og elektrisk "pakking" er vi trygge på løsningen vi har valgt og sluttproduktet.

​

Cellene er optimalisert med den siste generasjonen NMC-celler på hele 58 ah. Hele systemet er integrert i ekstrudert og stanset aluminium og plast for lav vekt og korrosjonsbeskyttelse. Pakken er termisk isolert og optimalisert for å klare å levere nok effekt uten å overopphete.

​

Vår partner leverer til automotive, marine og energy storage. Cellene er testet meget grundig og vi tror vi har markedets beste integrerte pakker for utenbords motorer. Under kan du se et lite utvalg av det omfattende testprogrammet som er kjørt.

​

​

Pakken vil være leveringsklar senest 01.04.2021.

​

​

Heat test.png
Drop test.png
Nail penetration.png
1 c dischrge over temp.png
discharge over C.png
Power to dischage.png
bottom of page