top of page
Skisse

Utvikling av produkter som skal brukes på sjøen i Norge krever mer enn bare teknisk presisjon – det krever forståelse for værforhold, bruksmønstre og forventninger fra norske båteiere.

 

Golden Motor har levert en effektiv og kompakt løsning med fokus på ingeniørkunst: optimal motor, batteriteknologi og kontroller. Men vi så behov for å tilpasse produktet til nordiske forhold – både teknisk og estetisk.

 

Derfor inngikk vi et samarbeid med Bård Eker og Eker Design. Etter grundig testing av motoren sommeren 2019, ble hele enheten demontert og analysert del for del. Vi evaluerte materialvalg, koblinger og holdbarhet i saltvann over tid. Basert på disse funnene utviklet vi en forbedringsliste som ble implementert i samarbeid med Golden Motor. Resultatet er en motor vi stoler på – utviklet for driftssikkerhet i norske forhold.

 

Under kan du se eksempler fra prosessen sammen med Eker Design.

Dismantle 2

Fokus 1 - Driftsikkerhet i norske farevann!

Dismantle 2.

MOTORUTVIKLING

Fokus 2 - Estetikk møter brukervennlighet

Eker Design gjennomfører rundt 70 designprosjekter årlig, fra idé til ferdig produkt. Sammen ønsket vi å skape en elektrisk påhengsmotor som ikke bare leverte teknisk, men også var et produkt vi selv ville kjøpe – og være stolte av.

 

Etter en omfattende konseptfase med flere designforslag landet vi på en versjon med sentrert styrearm og et nedsenket toppdeksel. Vi valgte enkle og slitesterke brytere fremfor berøringsskjerm – for økt robusthet og brukervennlighet.

 

Ergonomi var en viktig del av prosessen. Vi flyttet motorhuset nærmere brukeren, forkortet styrearmen og gjorde hele designet mer kompakt og lett å håndtere. Dette gjør motoren enkel å løfte fra for eksempel en gummibåt til en større seilbåt.

concept 1 vs 2 med Eker Design

Trykkskjerm inspirert av Tesla på arm ble forkastet for en enklere og mer driftssikker bryter.

Vi jobbet videre med ergonomi. For oss var det viktig å få et enkelt design og et design som lett kan løftes og bæres rundt. Vi kortet derfor ned armen og flyttet hele motorhuset nærmere fører. Dette sikrer et mer kompakt utseende og en mye enklere forflytting av motoren fra f.eks gummibåt opp til pushpit på en motorseiler.

Alt er naturligvis konstruert i 3D. Her viser vi en overlay mellom original konstruksjon fra Golden Motor og Impulse-versjonen av motoren.

Bygget for enkelhet og ytelse

 

Hele styrearmen er nå helstøpt i aluminium og designet med færre deler for økt driftssikkerhet og enklere produksjon. Lokket på armen er sprøytestøpt i én del – slitesterkt og funksjonelt.

 

Selve motorhuset er resultatet av omfattende arbeid med både termiske analyser, produksjonsoptimalisering og testing med 3D-printede prototyper. Det ferdige huset består av én aluminiumsdel og én plastdel – et design som både ser bra ut og tåler bruk i tøffe forhold.

Vi er stolte av resultatet – og tør påstå at dette er den beste elektriske påhengsmotoren i sin prisklasse. Uansett drivstoff.

Styrearm i helstøpt aluminium
Motorhuset designet for tøffe forhold.
Motorhus
termikk 2
termikk 2.

Uten protyper og test - intet topprodukt.

Under ser du bilder fra 3D-printing og maskiner for verktøy er igangsatt.

Resultat fra 3d-print.
3d-print2
3d-print3
3d-print4.

BATTERIUTVIKLING

Vi stoler ikke blindt på tall og fine løfter.

Etter mange års erfaring med batterier fra bilindustrien, vet vi at det ikke alltid er lurt å tro alt man leser. Mange snakker om «lang levetid», men få forklarer hva det faktisk betyr. Det handler ikke bare om hvor lenge batteriet varer, men også om hvordan det blir oppbevart – temperatur og lading spiller en stor rolle. Hvor mange ganger kan det lades ut før det mister kraften? Slike ting er viktige å forstå når man skal lage noe som virkelig holder i lengden.

 

Vi ville lage et batteri som passer perfekt til småbåter.

Målet vårt var et lett og brukervennlig batteri – ideelt for joller og gummibåter, og kanskje også til bruk på hytta eller i campingvognen. Batteriet skulle være enkelt å ta med seg, lett å bruke og ha god kapasitet. Sammen med Eker Design utviklet vi et kompakt batteri som likevel leverer mye kraft.

 

Resultatet? Et kraftig batteri som veier under 15 kg.

Vi er fortsatt i sluttfasen av utviklingen, men er stolte av det vi har fått til: Et 3 kWh batteri som veier under 15 kg – noe som er helt i front i bransjen. Dette har vi klart takket være tett samarbeid med ledende produsenter i Europa og Asia, og norske eksperter som jobber med elektriske ferger.

 

Kraftig, lett og trygt – med teknologi fra elbilene.

Batteriet bruker den samme avanserte kjemien (Nikkel-Mangan-Kobolt, NMC) som finnes i mange av de beste elbilene. Det er bygget med solide materialer (aluminium og plast), og er godt isolert for å tåle belastning uten å bli for varmt.

 

Testet og kvalitetssikret.

Vår samarbeidspartner leverer batterier til både bil-, båt- og energibransjen. Batteriet vårt er grundig testet og optimalisert for bruk i elektriske utenbordsmotorer – og vi mener det er blant de beste integrerte batteripakkene du kan få.

Heat test
Drop test
Nail penetration
1 c dischrge over temp.
discharge over C.
Power to dischage.
bottom of page